12 de maig 2010

LES CASES DE GALLECS

El Pla Iirector de Gallecs i el seu fill el Pla Especial de Gallecs, sembla inspirat en les propostes que l’exregidor de Mollet Josep Gordi, recollia en el seu llibre del 2003: Gallecs, més de trenta anys de propostes i accions. La clau està en la pregunta que fa en el seu llibre: quin paisatge volem fomentar a Gallecs? I com s’ha de gestionar?
Ell considera que el paisatge típic de la plana vallesana durant segles -masies, camps i boscos- és el paisatge que ha dominat fins els anys 60 a Gallecs, quan l’ajuntament de Mollet planteja un pla parcial que projectà i creà els primers carrers i edificacions d’un nou nucli rural a Gallecs situat entre l’ermita i les masies de Ca l'Antic i ca l’Andreu.
En conseqüència, ell plantejava enderrocar totes les cases de Gallecs que s’ha construit a partir dels anys seixanta i deixar només dempeus les masies antigues, el mateix que planteja el Pla Especial de Gallecs del Consorci. En canvi, ja li estàva bé que les cases il·legals, algunes autentiques mansions, que s’han constuit a la zona de l’Estany de Gallecs durant les dues últimes dècades, quedessin fora i fos legalizada com a urbanització. És aquesta urbanització de l’Estany de Gallecs paisatge rural típic de Gallecs i de la plana vallesana? També ho és tota la zona industrial que s’ha creat sobre les terres expropiades de Gallecs? I l’AP-7? I la variant de Palau construida sobre la carena dels Bandolers, amb un impacte brutal? Iels grans dipòsits d’aigua sobre la carena dels Bandolers? I les dues gegantesques de radio? I el camp de tir ? Tot això sí que fa molt de mal al paisatge rural.
I què passa amb la masia de Can Cruz? L’estan enderrocant a la pràctica, ja que fa 4 anys que es van comprometre a rehabilitar-la i està totalment abandonada. Porta el mateix camí que les masies que van quedar buides després de l’expropiació i van acabar desapareixent perquè ningú les va habitar.
És paradoxal que es vulgui fer desaparèixer l'atual “carretera” de Gallecs i recuperar l’antic camí i d’altra banda fer passar l’autovia Interpolar per Gallecs, convertir la variant de Palau en un a autovia i fer passar una carretera paral·lela a la riera Seca, o fer una variant de la carretera de Granollers a Sabadell, la C-155. Tots aquest projectes viaris formen part del paisatge típic rural a conservar? O quan arribin els turistes a Gallecs s’hauran de tapar els ulls o mirar cap un altre lloc?
La pregunta que jo faig és: conservem el que resta de Gallecs com una mena de parc temàtic rural del que va ser el vallès o evitem que la resta del paisatge rural vallesà, que encara resta, acabi sota el ciment i l’asfalt com projecta el Pla Territorial Metropolità?
Josep Lluís Pérez